Motivoidu liikkumaan


Tylsältä tuntuvaa asiaa voi tehdä kerran, kaksi, ehkä jopa kuukauden, mutta lopulta se aina jää. Kivoja juttuja puolestaan tekee mielellään jatkuvasti.

Entä jos liikunta on se hyödyllinen ja tylsä juttu, joka aina lopahtaa?
Kolme keinoa lisätä liikuntamotivaatiota
Mitä jos kokeilisit näitä arkisen helppoja keinoja kestävän liikuntamotivaation löytymiseen?

kenka

Varoitus: Kokeilusta saattaa seurata säännöllisen liikunnan tuottamia pysyviä tuloksia.

1. Keskity etuihin, jotka seuraavat liikuntahetkeä välittömästi.Diabeteksen ehkäisy tai eliniän pidentäminen eivät motivoi sinä päätöksen hetkenä, kun keho on löytänyt sohvan, tv:n ja suklaalevyn pyhän kolminaisuuden. Mieti siksi terveysetujen sijaan harjoitusta seuraavaa virkeyden ja hyvän olon tunnetta – se saattaa hyvinkin auttaa lenkkarit jalkaan.

 
2. Harrasta vain mukavia liikuntajuttuja.
Suositun blogin mukaan kuntopiiri on supertehokas tapa parantaa aerobista kuntoa, lihaskuntoa ja polttaa kaloreita. Mutta jos se tuntuu vastenmieliseltä? Mene uimaan, jos rakastat uintia. Käy tanssimassa, jos nautit siitä. Lenkkeile metsässä, jos se saa sinut hyvälle mielelle. Ei tarvitse painaa verenmaku suussa, ota maltti mukaan polulle. Tee sitä, mistä tykkäät, niin teet sitä todennäköisemmin toistekin. Huippu-urheilijan on tärkeää optimoida jokaisen harjoituksen teho. Kuntoilijalle on tärkeämpää että liikkuu.

 
3. Säännöllisyys on tärkeämpää kuin monipuolisuus.
Kyllä, terveydelle olisi hyväksi liikkua monipuolisesti. Tänään täytyy siis olla salipäivä, kun toissapäivänä kävit lenkillä? Mutta entä jos tänään ei ehdi salille? Tai salille meno huvittaa yhtä paljon kuin rantaloma tammikuisessa Lieksassa. Tee sitten jotain muuta. Mene vaikka taas lenkille ja katsomaan, joko lehdet ovat pudonneet puusta. Keho kiittää siitäkin!

 
Sovellettu lähteestä
Archer C. 2015. IDEA Fitness Journal.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *