Ravitsemuksen kulmakivet 2


Lupasiko joku tehdä elämäntapamuutoksen uuden vuoden kunniaksi? Aloititko herkkulakon tai kuntokuurin? Alkuvuodesta useimmat ihmiset tavoittelevat jotakin muutosta parempaan. Olo saattaa olla loman ja pyhien jälkeen tukkoinen, turvonnut ja väsynyt. Miksi muutoksen tekeminen on joskus niin vaikeaa ja erilaiset mielihalut jylläävät koko ajan mielessä kun niitä yrittää välttää. Tsekkaa kuntoon oman ravitsemuksesi kulmakivet, kun ne ovat kunnossa pitäisi mielihalujen pysyä paremmin kurissa ja karkkipussit kaupassa (useimmiten).

pexels-photo-106877

#1 TASAPAINO

Yksi erittäin tärkeä, ellei jopa tärkein asia, kun keskustellaan ruoasta. Mitä ajatuksia ruoka sinussa herättää? Monille se aiheuttaa aivan varmasti enemmän tai vähemmän ahdistusta erilaisissa tilanteissa. Ihmisistä on tullut tietoisempia ravitsemuksessa, eikä kelpuutetan enää ihan mitä tahansa, mikä on tottakai myös hyvä asia. Jos ruokailutilanteet saa sinut kuitenkin ahdistumaan ja stressaamaan, pysyykö vaaka tasapainossa?

Pinnalla on ihan mieletön määrä erilaisia ruokavalioita ja jokainen tuntuu noudattavan jotakin tai välttämään jotakin. Henkilökohtaisesti pyrin syömään mahdollisimman luonnollista ja monipuolista ruokaa, herkuttelen silloin tällöin kun siltä tuntuu ja se on minulle ihan ok. Koitan varmistaa, että ateriavälit eivät veny ja korjaan pitkät ruokavälit välipaloilla. Tavoittelen 2 lämmintä ateriaa, joka ei aina toteudu. Joskus ruokailut rönsyilevät, mutta en jaksa ottaa sitä enää niin vakavasti 🙂 Kun peruspaketti on kasassa, voin hyvin henkisesti ja fyysisesti.

Olen nuorempana syönyt ihan mitä sattuu (silloin kun edes söin jotain), kroppa voi silloin erittäin huonosti vaikka en sitä varmaan edes tajunnut, ennen kuin tein siihen muutoksia. Olen elänyt myös erittäin tarkasti katsoen mitä syön, välttäen kaikkea ”huonoa”, kroppa voi tosi hyvin, mutta samalla monesti tuli vastaan tilanteita jotka ahdisti kun ei löytynyt oikein itselle sopivaa syömistä joka tyydyttäisi energiatarpeen. Myöhemmin löysin pikkuhiljaa kultaisen keskitien, jolla nyt olen ja suosittelen tätä tietä jokaiselle.

Tee valintoja, jotka saavat sinut voimaan hyvin, jos jokin asia aiheuttaa ahdistusta, tulisi miettiä mitä voisi muuttaa jotta olisi parempi olla. Monipuoliselle, vaihtelevalle ja ravitsevalle ruokavaliolle peukku!

#2 ENERGIANSAANTI

Varmista riittävä energiansaanti päivittäin. Mistä tietää mikä on tarpeeksi, jos ei noudata tarkkaa ohjeistusta? Syö riittävän usein päivässä, suosittelen itse 3-4 tunnin välein syömistä. Aineenvaihdunta pysyy käynnissä, eikä verensokeri pääsee liian alas.

Syö aterialla itsesi 80% täyteen, tällöin sinulla on vielä olo, että voisit ehkä ottaa vähän vielä lisää mutta sen jälkeen olo on taas täyteen ahdattu ja iskee helposti väsymys koska elimistön täytyy keskittää kaikki verenkierto vatsaan.

Täytä lautasen isoin lohko kasviksilla, lorauksella öljyä, ajankohdasta ja tarpeesta riippuen loppuosa lautasesta hyvillä proteiineilla sekä (kuitupitoisilla)hiilihydraateilla. Syö arkeasi ja harrastuksiasi tukien. Jos harrastat paljon liikuntaa, tarvitset luonnollisestikin enemmän energiaa (proteiineja lihaksen kasvatukseen, hiilihydraatteja teholajeihin, rasvoja pitkäkestoisiin ja matalatehoisiin harjoituksiin).

Pidä huolta tarvittavista lisäravinteista mm. omega3, D-vitamiini ja näin flunssa aikoina C-vitamiinista.

#3 VESI

Veden juonti on paras tapa aloittaa päivä. Raikas iso lasillinen vettä, ripauksella suolaa ja puristettu sitruuna. Vettä tulisi muistaa nauttia pitkin päivää. Vesi on älyttömän isossa roolissa kun puhutaan ruuansulatuksesta, kehon lämpötilan säätelystä, ravinteiden imeytyksestä tai verenkierrosta. Se on myös yksi tärkeä tekijä painonpudotuksessa.

Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että vettä tulisi juoda 2-3 litraa päivässä, lisäksi urheiltaessa on hyvä nauttia nestettä. Kannattaa kantaa vesipulloa mukana, minne tahansa liikkukaan niin silloin sitä tulee juotua huomaamattaan.

healthy-lunch-meal-fruits

Mukavaa alkavaa viikonloppua kaikille! 🙂

~ Tanja

 


Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

2 ajatuksia aiheesta “Ravitsemuksen kulmakivet